neděle 24. dubna 2022

Ruční brzdou vašeho úspěchu může být přílišná skromnost.

Také se vám někdy stalo, že jste si zapomněli v autě (při rozjezdu) odjistit ruční brzdu? Věřím, že ano. Přidávali jste plyn, ale auto nejelo.  To může stát na cestě za vašimi sny, máte symbolicky řečeno zataženou ruční brzdu. Co si ale pod tím představit? Věříte, že tou ruční brzdou může být i naučená skromnost? Možná, že se mnou mnozí nebudete chtít souhlasit, vždyť přece skromnost a pokora patří mezi kladné vlastnosti. To určitě ano, ale pozor, aby vás v životě nevědomky neomezovaly.

A kde jsme se skromnosti naučili? Jak jsme k tomuto programu v mysli přišli? Snadno, povím vám svůj příběh. Každý z nás vyrůstal v jiném prostředí a v jiných sociálních podmínkách, proto nemáme všichni stejná přesvědčení o životě a svět

venku vidíme každý jinak. Doma jsme byli vedeni, ke skromnosti, pokoře, lásce k bližnímu, a k tomu abychom pomáhali potřebným a slabším.  Učili jsme se nebýt lakomými a rozdávat druhým i z mála, co jsme měli. Oblečení jsme často dědili, nebo nám nechala nové věci maminka šít u známé švadleny. Na všechno se vlastně muselo ušetřit. Nebylo tak časté mít nové oblečení z obchodu nebo jít koupit nové lyže a kolo. Rodiče nás učili, že nemůžeme mít vše na co si vzpomeneme a máme být skromní.

Jednou, před vánočními svátky, jsme škemraly se sestrou, že bychom chtěli koupit čerstvý ananas. Dřív se ještě na ovoce stály fronty, a ovoce z dovozu levné nebylo. A tak nám maminka chtěla udělat radost a ananas koupila. Na Vánoce jsme ho se sestrou načaly, ale on byl hodně kyselý, trpký a vůbec nám nechutnal (asi nebyl dostatečně zralý). Byly jsme zklamané, protože jsme se na něj těšily a on nám vůbec nechutnal. Ale zklamaná byla i maminka, protože na něj stála frontu a byl drahý.  A tak nařídila, že se plýtvat nebude, a jestli jsme ananas chtěly, tak ho za trest musíme celý sníst. A tak jsme neodmlouvaly. Kyselostí se nám nejen svírala pusa a mně se z té trpkosti udělaly v puse boláky a bylo to velmi nepříjemné. Přesto jsme celý ananas se sestrou snědly.

Moje vědomá mysl, už tento zážitek zpracovala a dnes se tomu se sestrou smějeme. Ale moje podvědomá mysl to pochopila jinak. V podvědomí zůstal uložený program „není dobré si něco přát, budeš za to trpět“. Tento program vyplaval na povrch až za mnoho let, kdy jsem měla problém si něco přát, něco chtít, po něčem toužit. Vědomá část mé mysli to chtěla, ale jako kdyby byla někde nějaká moje druhá část, která to vždy nějakým způsobem brzdila (sabotovala).

Když jsem se hlouběji ponořila do odblokování těchto omezení, vybavila se mi další vzpomínka. Bylo mi tak 3-4 roky a moc jsem si přála mít koloběžku, jako má Hurvínek ve večerníčku. Dědeček mi ji sliboval a já se stále těšila a nemohla se dočkat. Zůstávalo totiž jen u slibů. Jednou ji skutečně koupil, když jel z nějakého pohřbu. Bohužel bylo zvykem kamaráda nebožtíka „zapíjet“. Dědeček se vracel pozdě a byl ze smutku asi hodně opitý. Koloběžku mi koupil, ale opřel si ji o vrata, aby našel klíče a zapomněl ji tam. A tak se moje vytoužená koloběžka, na kterou jsem se tak těšila, ztratila. A další program v podvědomí byl vytvořen „není bezpečné se na něco těšit, stejně to nedostaneš“.  Koloběžku mi stejně dědeček koupil, ale to zklamání tam zůstalo.

A tak moje podvědomí vždy zatáhlo „ruční brzdu“, když jsem si chtěla něco přát, už nechtělo, abych zažila stejnou bolest. A tak máme (mnozí z nás) v mysli dost různorodých podvědomých programů a přesvědčení, které nám brzdí štěstí a úspěch v životě. Někdy těch blokujících programů je skutečně dost (včetně nízkého sebevědomí).

A tak bylo potřeba mojí ruční brzdu odjistit. Hlavně se to týkalo (možná i stále týká) cílů v mém podnikání. Skromnost způsobila jít v rozvoji v podnikání dál a stanovit si větší cíle a plnit si svá přání. Skromnost způsobila, že zabrzdila můj vlastní seberozvoj. Skromnost způsobila, stanovit si cenu za svou práci, jako mají ostatní terapeuti (nejraději bych dávala vše zdarma a dodnes s tím mám po pravdě u některých přátel – klientů potíže).

Vzpomněla jsem si na slova jednoho z mých učitelů „nebuďte skromní, ale vždy zůstaňte pokorní“. A tak se učím, mít své další přání a mít sny o lepší budoucnosti. Jsem vděčná za všechny tyto lekce, které mohu osobně prožít a jsou to největší dary. Jen tak mohu sama učit ostatní to co mám vyzkoušeno a ověřeno ve své vlastní praxi.

Tak pojďme mít sny o lepší budoucnosti pro nás pro všechny, je třeba odbrzdit a vydat se na cestu k úspěchu, tvoření a radosti. Svět si tvoříme sami a pokud jsou ještě někde i ve vaší mysli, postaveny zábrany, věřím, že je společně dokážeme odbourat.

Žádné komentáře:

Okomentovat